Σαν σήμερα 27 Μαΐου, πριν 43 χρόνια στο Νταλεράου, γίνεται η χειρότερη

Σαν σήμερα 27 Μαΐου, πριν 43 χρόνια στο Νταλεράου, γίνεται η χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της Δυτικής Γερμανίας, με 46 νεκρούς και 25 τραυματίες κοντά στο Βούπερταλ. Δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν μεταξύ τους μετωπικά εκ των οποίων η μία ήταν επιβατική. Από τους 46 που έχασαν τη ζωή τους, οι 41 ήταν τελειόφοιτοι μαθητές του Gschwister-Scholl-Schulle στο Radevormwald. Πρόκειται για μια τραγωδία που θα μείνει για πάντα στην ιστορία ως ένα από τα πιο θανατηφόρα ατυχήματα από την ίδρυση της Δυτικής Γερμανίας το 1949.

ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Το βράδυ της 27ης Μαΐου του 1971, λίγο μετά τις 21:00 το τρένο κατηγορίας «VT 95 railbus»της Deutsche Bundesbahn, έτρεχε στη μονή γραμμή που συνέδεε το Wuppertal-Oberbarmen με το Radevormwald. Το τρένο ήταν γεμάτο με μαθητές του γυμνασίου του Radevormwald, τους δασκάλους τους και το συνοδευτικό προσωπικό της αμαξοστοιχίας, όπου πραγματοποιούσαν το ταξίδι της επιστροφής από σχολική εκδρομή στη Βρέμη.

Η τοπική αμαξοστοιχία Ng 16856 πλησίαζε τον σιδηροδρομικό σταθμό Dahlerau από την αντίθετη κατεύθυνση. Οι αρμόδιοι συμφώνησαν εκείνη τη στιγμή να σταματήσει το συγκεκριμένο τρένο στον σταθμό Dahlerau έτσι ώστε να επιτρέψει στο τρένο με τους μαθητές να συνεχίσει τον δρόμο της μιας και είχε ήδη αργοπορήσει και ήταν εκτός δρομολογίου. Υπό κανονικές συνθήκες, η αμαξοστοιχία Ng 16856 δεν θα είχε πραγματοποιήσει στάση στο Dahlreau.

ΤΑ ΑΙΤΙΑ

Λόγω έλλειψης σημάτων στον σιδηροδρομικό σταθμό του Dahlerau, τα εισερχόμενα τρένα όφειλαν πάντα να σταματάνε στο τέλος της πλατφόρμας αναμένοντας νέες οδηγίες. Ωστόσο, για να μην συμβαίνει συνέχεια αυτό, οι αρμόδιοι του σταθμού είχαν φροντίσει  να υπάρχει κάποιος υπεύθυνος στη πλατφόρμα όπου θα κάνει σήμα στον οδηγό της αμαξοστοιχίας με μια πράσινη λάμπα σε περίπτωση που μπορούσε να συνεχίσει ελεύθερος, και με μια κόκκινη για να σταματήσει.

Δεν είναι τόσο ξεκάθαρο το τι ακριβώς συνέβη τη στιγμή που η αμαξοστοιχία Ng 16856 έφτασε στον σταθμό Dahlreau, αλλά για κάποιο λόγο συνέχισε τη πορεία της προς το σταθμό του Wuppertal. Ο οδηγός αργότερα αποκάλυψε ότι ο υπεύθυνος της πλατφόρμας του είχε κάνει σήμα με πράσινο φως για να συνεχίσει ανενόχλητος. Από τη πλευρά του υπαλλήλου του σταθμού, είχε ειπωθεί ότι προσπάθησε να σταματήσει την εισερχόμενη αμαξοστοιχία στο σταθμό, τρέχοντας μάλιστα στο πλάι της και κάνοντας πολλαπλά σήματα στον οδηγό ο οποίος τα αγνοούσε. Στη συνέχεια τηλεφώνησε αμέσως στον σταθμό του Wuppertal-Beyenburg για να σταματήσει το επιβατικό τρένο που μετέφερε τους μαθητές. Μάταια όμως. Το τρένο της Deutsche Bundesbahn είχε μόλις αποχωρήσει και αυτό από τον σταθμό του Wuppertal, χωρίς να υπάρχει τρόπος επικοινωνίας με κανένα από τα δύο τρένα, λόγω έλλειψης του απαραίτητου εξοπλισμού.

Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ

Το αποτέλεσμα αναμενόμενο. Περίπου 800 μέτρα βόρεια του σταθμού, σε μια καμπύλη, τα δύο τρένα συγκρούστηκαν σφοδρά. Το επιβατικό τρένο που αποτελούνταν από δύο βαγόνια, από τη σύγκρουση συμπιέστηκε στο ένα τρίτο του αρχικού του μήκους, και ωθήθηκε περίπου 100 μέτρα προς τα πίσω, από την τοπική αμαξοστοιχία η οποία είχε 5 φορές το βάρος της και σε ύψος την ξεπερνούσε 20 εκατοστά.

Οι αρχές είχαν ειδοποιηθεί ήδη από τον υπάλληλο του σιδηρόδρομου ο οποίος αντιλήφθηκε για το κακό που επρόκειτο να συμβεί τη στιγμή που δε σταμάτησε ποτέ η αμαξοστοιχία στον σταθμό Dahlreau. Ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα, και περιπολικά ξεκινήσανε από το Radevormwald, το Wuppertal και το Solingnen για να σπεύσουν στο σημείο της τραγωδίας. Λόγω της έγκυρης κινητοποίησης 25 άνθρωποι μπόρεσαν να διασωθούν με σοβαρούς τραυματισμούς, ενώ 41 μαθητές, δύο καθηγητές, μια μητέρα και δύο υπάλληλοι της αμαξοστοιχίας έχασαν τη ζωή τους. Μονάχα ένας μαθητής γλίτωσε από τη σύγκρουση δίχως να τραυματιστεί.

ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ

Μια ομάδα κρίσης και στήριξης ιδρύθηκε στο δημαρχείο της πόλης Radevormwald. Λόγω του μεγάλου αριθμού των νεκρών, οι σοροί τοποθετούνταν στο γυμναστήριο Bredderstarsse Πολλοί από τους συγγενείς όταν λάμβαναν τηλεφώνημα κατά τη διάρκεια της πρώτης νύχτας για α ενημερωθούν για το τραγικό συμβάν, πίστευαν πως επρόκειτο για φάρσα, μιας και έναν τέτοιο σοβαρό ατύχημα θεωρούνταν απίθανο την εποχή εκείνη.

Η ημέρα αυτή έμεινε για πάντα χαραγμένη στις μνήμες των κατοίκων της περιοχής ακόμη και 40 χρόνια αργότερα, που λίγο πολύ επηρεάστηκαν όλοι από το τραγικό συμβάν. Ο σταθμός του Dahlerau εξοπλίστηκε σωστά με την κατάλληλη σήμανση το 1975, ενώ η γραμμή από το Wuppertal στο Radevormwald έκλεισε το 1971.