Γειτονιές της Αττικής – Νέα Ιωνία

Οι φωτογραφίες που βλέπετε στα κολλάζ τραβήχθηκαν το Δεκαπενταύγουστο του 2007, μέσα στο καταμεσήμερο. Ηταν  μια ημέρα επιλεγμένη τόσο για το φωτισμό της όσο και για τη μέγιστη απουσία ανθρώπων. Για της χρονολογίας το αληθές, παραπέμπω στη φωτογραφία που φαίνεται το Ζαχαροπλαστείο «Ικόνιον» που δεν υπάρχει πια.

Είναι οι εικόνες της «Παλιάς Πόλης» όπως λέμε όταν επισκεπτόμαστε τα ελληνικά νησιά. Η γειτονιά είναι μέρος ενός μεγάλου Προσφυγικού Δήμου της Αττικής που ιδρύθηκε το 1923 και περιλαμβάνει πολλές συνοικίες: Νεάπολη,  Ελευθερούπολη, Ινέπολη,  Αλσούπολη, Σαφράμπολη, Πευκάκια, Περισσό κ.α.

Ο Περισσός πήρε πιθανόν το όνομά του από τον ποταμό που διέσχιζε την περιοχή και είχε το αρχαίο όνομα Περσός. Οι περισσότερες συνοικίες κράτησαν τα ονόματα που είχαν στη Μικρά  Ασία.

Ο Δήμος διατηρεί πανύψηλες πέτρινες καμινάδες από την εποχή ακμής της Ταπητουργίας και της Κλωστοϋφαντουργίας, τεχνών που γνώριζαν, εξασκούσαν άριστα και έφεραν το 1922 οι διωγμένοι Ελληνες από τη Μικρά Ασία. Οι τέχνες τους αυτές ήταν διεθνώς αναγνωρισμένες και γρήγορα δημιούργησαν εκ του μηδενός μια βιομηχανική πόλη, το «Μάντσεστερ της Ελλάδας» κατά κάποιους. Τα εργοστάσια που άνθησαν: Εριουργία, Μεταξουργία, Βαμβακουργία, Ηλεκτροβιομηχανική Εταιρία, Εκκοκιστήρια, Υφαντουργίες, Ταπητουργίες κ.α.

Στην περιοχή γεννήθηκαν/κατοίκησαν πολλοί άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών: ο ποιητής και συγγραφέας Τάκης Σινόπουλος, η ζωγράφος και  συγγραφέας Σούλη Σουρή, ο Αγγελος Σημηριώτης ποιητής-θεατρικός συγγραφέας-μεταφραστής και εκπαιδευτικός, ο τραγουδιστής Στέλιος Καζαντζίδης, ο ηθοποιός και τραγουδιστής Νίκος Ξανθόπουλος, η ερμηνεύτρια Μαρία Φαραντούρη και άλλοι.

Στο Κέντρο Μικρασιατικού Πολιτισμού ανήκουν τα Μουσεία: Ιστορικό, Λαογραφικό και Υφαντουργίας-Ταπητουργίας. Μιλάμε για τη Νέα Ιωνία όπως ίσως καταλάβατε πια. Ενας Δήμος με όλα τα καλά που αναφέραμε παραπάνω και πολλά άλλα. Δύο από τα μεγαλύτερα κακά του είναι τα εξής:

  • Το πράσινο σε όλο το δήμο , όχι μόνο δεν προστατεύεται αλλά πολεμάται με κάθε τρόπο καθώς κόβονται χωρίς λόγο πανύψηλα δένδρα που χρειάστηκαν δεκαετίες για να μεγαλώσουν και αντικαθίστανται με …κατηφέδες.
  • Το επιβλητικό Αδριάνειο Υδραγωγείο  παραμένει παραμελημένο, αναξιοποίητο και μη επισκέψιμο παρά την αναμφισβήτητη ιστορική και επιστημονοτεχνική αξία του.

 

Μ. Χ. Αναγνωστοπούλου