Τους αναγνωρίζουμε τον πολυμήχανο χαρακτήρα τους. Θαυμάζουμε τη μόνιμα καλή τους διάθεση που οδηγεί σε ταβερνάκια και ατελείωτο τραγούδι. Θαμπωνόμαστε από τις φυσικές ομορφιές του νησιού τους. Τους αποκαλούμε «τρελούς». Αλλά δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε τη συμμετοχή τους στους διάφορους εθνικούς αγώνες με ασφαλώς κορυφαία στιγμή τον αγώνα των Ριζοσπαστών για την αποτίναξη του αγγλικού ζυγού. Είναι ώρα να αναφερθούμε σε κάποια από τα τεράστια επιτεύγματά τους που έμειναν στην Ιστορία.

Ιωάννης Φωκάς: Γνωστός και ως Απόστολος Βαλεριάνος, γενναίος θαλασσοπόρος, καπετάνιος στην υπηρεσία του Ισπανικού Βασιλικού Ναυτικού, έδωσε το όνομά του (Χουάν ντε Φούκα) στο πέρασμα που ανακάλυψε και που ενώνει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, πολύ κοντά στον Βόρειο Πόλο. Αξίζει να αναφερθεί πως στο ίδιο πέρασμα επιχείρησε να διέλθει στις μέρες μας το ειδικά ενισχυμένο πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό «Manhattan» και απέτυχε παταγωδώς…

Κώστας Γεράκης: Πολλοί χαρακτήρισαν τυχοδιωκτική την επιλογή του να μπαρκάρει σε ηλικία μόλις 12 ετών με αγγλικά πλοία και συνήθη προορισμό τις Ινδίες. Αλλά ο ατρόμητος Κεφαλλονίτης εγκατέλειψε σύντομα το επάγγελμα του ναύτη για να γίνει υπάλληλος της αγγλικής Εταιρείας των Ανατολικών Ινδιών. Εν έτει 1675 εγκαταστάθηκε στο Σιάμ (στη σημερινή Ταϋλάνδη) και απέκτησε σημαντικές φιλίες με πρόσωπα της βασιλικής αυλής. Καθώς ήταν πολύγλωσσος δεν δυσκολεύθηκε καθόλου να ανελιχθεί σε γενικό διερμηνέα. Αναγνωρίζοντας την πολυσχιδή προσωπικότητά του ο βασιλιάς Ναράι τον τοποθέτησε στο ανώτατο αξίωμα του αντιβασιλέα και πρωθυπουργού της χώρας.

Μαρίνος Χαρμπούρης: Το 1770 αυτός ο οξυδερκής, ευφυέστατος και διορατικός μηχανικός, την εποχή της Αικατερίνης της Μεγάλης, θα την πείσει με ατράνταχτα επιχειρήματα αλλά και με την ακαταμάχητη γοητεία του και θα μεταφέρει χάρη σε ένα ιδιοφυές μηχανικό σχέδιο έναν γρανιτένιο βράχο βάρους 2000 τόνων σε απόσταση είκοσι χιλιομέτρων, μέσα από έλη, θάλασσα και ποτάμια, προκειμένου να τοποθετηθεί ως βάση στο επιβλητικό άγαλμα του έφιππου Μεγάλου Πέτρου.

Αλέξανδρος Νικολάτος: Επινόησε και σχεδίασε πρώτος στον κόσμο το 1932 τα αεροσκάφη «τζετ» με αεριοστροβίλους, δηλαδή τουρμπίνες. Το 1934 έλαβε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την πράγματι εντυπωσιακή ανακάλυψή του. Ομως, όταν παρουσιάστηκε στη Λίβερπουλ AVIATION DRP με πλήρη τον φάκελο της μελέτης του, οι επικεφαλής της αεροναυπηγικής βιομηχανίας τού απέσπασαν όλα του τα χαρτιά και σχεδόν διά της βίας τον έδιωξαν από τις ΗΠΑ, αφού πρωτύτερα τον «κάρφωσαν» στην αστυνομία ότι δήθεν έκλεψε τα μυστικά της βιομηχανίας!