Οι Ελληνικές επιρροές είναι εμφανείς στην Ιταλία και κυρίως στη Ρώμη. Μία μίξη λαών, αυτή των Δωριέων και των Μυκηναίων  εξαπλώνονται στην κάτω Ιταλία και στη Σικελία και αργότερα στη Ρώμη και σε ολόκληρη την Ιταλία. Η Ρώμη από την ίδρυσή της το 753 π.Χ. και για μια χιλιετία ήταν παντοκράτορας. Άρχισε να εξαπλώνεται προς τη βορειοδυτική Ευρώπη επηρεάζοντας την όχι μόνο στην γλώσσα, καθιερώνοντας τα Λατινικά αλλά και τον πολιτισμό της.

Ο χορός για τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία είχε αρχικά την ίδια σημασία που είχε και για τους αρχαίους  Έλληνες, δηλαδή ήταν βασικό και αναπόσπαστο κομμάτι τις μόρφωσης τους. Για παράδειγμα:

O πυρρίχιος (πολεμικός χορός της Ελλάδας όπου αναφερθήκαμε στο προηγούμενο άρθρο) που ο Ιούλιος Καίσαρας τον έβαλε στα δημόσια παιχνίδια στη Ρώμη και το συνέχισε ο Καλιγούλας και ο Νέρωνας.

O funambulus (κολοβάτης ή σχοινοβάτης) όπου ο χορευτής χόρευε πάνω σε σχοινί με διάφορα αξεσουάρ να κρατεί ή και να παίζει λύρα και διάφορα μουσικά όργανα.

Ο κυβισμός όπου οι χορευτές κυβιστητήρες (περπατούσαν με τα χέρια και το κεφάλι κάτω) (Πλάτων Συμπόσιο) από την εποχή του Ομήρου (Ιλιάδα XVIII) συνήθιζαν να κάνουν τούμπες πάνω από μαχαίρια και ξίφη. Μάλιστα μαθαίνουμε από τον Τάκιτο (Tacitus G 24) ότι οι Γερμανοί νέοι χόρευαν αυτό τον χορό και χρησιμοποιούσαν σπαθιά και δόρατα.

Όμως με το πέρασμα των αιώνων αποκόπηκε ο χορός, φεύγοντας σιγά σιγά από τους ναούς και την εκπαίδευση, επικράτησε  το θέατρο και η παντομίμα ή μιμητική (γνωστά ονόματα εκείνης της εποχής στη μιμητική κατά τον 1ο αιώνα π.Χ. είναι ο Βάθυλλος από την Αλεξάνδρεια και ο Πυλάδης από την Κιλικία). Στην παντομίμα ο χορευτής παρίστανε πρόσωπα κουνώντας το σώμα του (πολλές φορές προκλητικά) και κάνοντας έντονες χειρονομίες  χωρίς όμως να μιλάει.

Όπως προείπαμε, φεύγοντας ο χορός από την εκπαίδευση διαμορφώνεται και παίρνει μορφή ‘’διασκέδασης” με συνοδεία φαγητού και κρασιού (Ρωμαϊκά συμπόσια). Υποβαθμίζεται τόσο πολύ έτσι ώστε να φτάσει στα καπηλειά. Αυτό είχε σαν συνέπεια ο χορός να καταντήσει παρακμιακός και χυδαίος έτσι ώστε και η εκκλησία μ.Χ. να τον απορρίψει και να ‘’εξαφανιστεί ‘’ για πολλούς αιώνες .

Σφακιανάκη Μαρία

Σχολή Χορού …In Chorus