Για αιώνες, η πιο κοινή εικόνα του Ιησού Χριστού, τουλάχιστον στους δυτικούς πολιτισμούς, ήταν αυτή ενός γενειοφόρου, ανοιχτόχρωμου άντρα με μακριά, κυματιστά, ανοιχτά καστανά ή ξανθά μαλλιά και (συχνά) μπλε μάτια. Αλλά η Αγία Γραφή δεν περιγράφει τον Ιησού φυσικά, και όλες οι αποδείξεις που έχουμε δείχνει ότι φαινόταν πιθανώς πολύ διαφορετικός από τον τρόπο που έχει εδώ και καιρό απεικονιστεί.

Τι λέει η Αγία Γραφή;

Η Βίβλος προσφέρει λίγες ενδείξεις για τη φυσική εμφάνιση του Χριστού. Τα περισσότερα από αυτά που γνωρίζουμε για τον Ιησού προέρχονται από τα πρώτα τέσσερα βιβλία της Καινής Διαθήκης, τα Ευαγγέλια του Ματθαίου, του Μάρκου, του Λουκά και του Ιωάννη. Σύμφωνα με τα Ευαγγέλια, ο Ιησούς ήταν Εβραίος που γεννήθηκε στη Βηθλεέμ και μεγάλωσε στην πόλη της Ναζαρέτ, στη Γαλιλαία (πρώην Παλαιστίνη, τώρα βόρειο Ισραήλ) κατά τον πρώτο αιώνα μ. Χ.

Γνωρίζουμε ότι ο Ιησούς ήταν περίπου 30 ετών όταν άρχισε τη διακονία του (Λουκάς 3:23), αλλά η Βίβλος δεν μας λέει σχεδόν τίποτα για το πώς έμοιαζε ― εκτός από το ότι δεν ξεχώρισε με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο. Οταν ο Ιησούς συνελήφθη στον κήπο της Γεθσημανής πριν από τη Σταύρωση (Ματθαίος 26: 47-56) ο Ιούδας Ισκαριώτης έπρεπε να δείξει τον Ιησού στους στρατιώτες του μεταξύ των μαθητών πιθανώς επειδή όλοι εμφάνιζαν ομοιότητες μεταξύ τους.

Για πολλούς μελετητές, η Αποκάλυψη 1: 14-15 προσφέρει μια ένδειξη ότι το δέρμα του Ιησού ήταν πιο σκούρο χρώμα και ότι τα μαλλιά του ήταν… μάλλινα σε υφή. Οι τρίχες του κεφαλιού του, λένε, «ήταν λευκά σαν λευκό μαλλί, λευκά σαν χιόνι. Τα μάτια του ήταν σαν φλόγα φωτιάς, τα πόδια του ήταν σαν καμένο χάλκινο, εκλεπτυσμένο όπως σε φούρνο».

«Δεν ξέρουμε πώς μοιάζει ο (Ιησούς), αλλά αν όλα τα πράγματα που γνωρίζουμε γι’ αυτόν είναι αλήθεια, ήταν ένας παλαιστίνιος Εβραίος που ζούσε στη Γαλιλαία τον πρώτο αιώνα», λέει ο Robert Cargill, βοηθός καθηγητής με κλασικές και θρησκευτικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Αϊόβα και εκδότης της Βιβλικής Αρχαιολογικής Επισκόπησης. «Ετσι θα έμοιαζε με έναν παλαιστίνιο εβραίο άνδρα του πρώτου αιώνα. Θα έμοιαζε με έναν Εβραίο Γαλιλαίο».

Πώς έχουν αλλάξει οι απεικονίσεις του Ιησού κατά τη διάρκεια των αιώνων;

Μερικές από τις πρώτες γνωστές καλλιτεχνικές παραστάσεις του Ιησού χρονολογούνται στα μέσα του 3ου αιώνα μ. Χ., περισσότερο από δύο αιώνες μετά τον θάνατό του. Αυτοί είναι οι πίνακες των αρχαίων κατακομβών της Αγίας Δομιτίλλας στη Ρώμη, που ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά πριν από περίπου 400 χρόνια. Αντανακλώντας μια από τις πιο κοινές εικόνες του Ιησού εκείνη την εποχή, οι πίνακες απεικονίζουν τον Ιησού ως τον Καλό Ποιμένα, έναν νεαρό, με κοντά μαλλιά, γενειοφόρο άτομο με ένα αρνί στους ώμους του.

Η ανακαινισμένη τοιχογραφία που απεικονίζει τον Ιησού και τους αποστόλους του στη ρωμαϊκή κατακόμβη της Αγίας Δομιτίλλας.

Ενα άλλο σπάνιο πρώιμο πορτρέτο του Ιησού ανακαλύφθηκε το 2018 στους τοίχους μιας κατεστραμμένης εκκλησίας στο νότιο Ισραήλ. Ζωγραφισμένο τον 6ο αιώνα μ. Χ., είναι η παλαιότερη γνωστή εικόνα του Χριστού που βρέθηκε στο Ισραήλ και τον απεικονίζει με μικρότερα, σγουρά μαλλιά, μια απεικόνιση που ήταν κοινή στην ανατολική περιοχή της βυζαντινής αυτοκρατορίας ― ειδικά στην Αίγυπτο και τη Συρία-Παλαιστίνη περιοχή ― αλλά εξαφανίστηκε από τη μεταγενέστερη βυζαντινή τέχνη.

Η με μακρύ μαλλί γενειοφόρος εικόνα του Ιησού που εμφανίστηκε στις αρχές του 4ου αιώνα μ. Χ. επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από παραστάσεις ελλήνων και ρωμαίων θεών, ιδιαίτερα του πανίσχυρου έλληνα θεού Δία. Σε αυτό το σημείο, ο Ιησούς άρχισε να εμφανίζεται με μια μακριά ρόμπα, καθισμένος σε θρόνο (όπως στο μωσαϊκό του 5ου αιώνα στον βωμό της εκκλησίας Santa Pudenziana στη Ρώμη), μερικές φορές με ένα φωτοστέφανο γύρω από το κεφάλι του.

«Το σημείο αυτών των εικόνων δεν ήταν ποτέ να δείξουμε τον Ιησού ως άνθρωπο, αλλά να κάνουμε θεολογικές παρατηρήσεις για το ποιος ήταν ο Ιησούς ως Χριστός (Βασιλιάς, Κριτής) και θεϊκός Υιός», λέει ο Joan Taylor, καθηγητής Χριστιανικής καταγωγής στο King’s College» του Λονδίνου, έγραψε στους «The Irish Times». «Εχουν εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνου στο πρότυπο «Ιησούς» που αναγνωρίζουμε».

Φυσικά, δεν συμμορφώνονται όλες οι εικόνες του Ιησού με την κυρίαρχη εικόνα του που απεικονίζεται στη δυτική τέχνη. Στην πραγματικότητα, πολλοί διαφορετικοί πολιτισμοί σε όλον τον κόσμο τον έχουν απεικονίσει, τουλάχιστον οπτικά, ως έναν από τους δικούς τους. «Οι πολιτισμοί τείνουν να απεικονίζουν εξέχουσες θρησκευτικές προσωπικότητες που μοιάζουν με την κυρίαρχη φυλετική ταυτότητα», εξηγεί ο Cargill.

Τι είναι το πέπλο του Τορίνου;

Από τα πολλά πιθανά λείψανα που σχετίζονται με τον Ιησού που έχουν εμφανιστεί κατά τη διάρκεια των αιώνων, ένα από τα πιο γνωστά είναι η Ιερά Σινδόνη του Τορίνου, το οποίο εμφανίστηκε το 1354. Οι πιστοί υποστήριξαν ότι ο Ιησούς τυλίχτηκε στο κομμάτι του λινού αφού σταυρώθηκε και ότι το κάλυμμα φέρει τη σαφή εικόνα του προσώπου του. Ωστόσο, πολλοί ειδικοί έχουν απορρίψει το περίβλημα ως ψεύτικο, και το ίδιο το Βατικανό το αναφέρει ως «εικονίδιο» και όχι ως λείψανο.

Μια αρνητική εικόνα του Σκανδάλου του Τορίνου.

«Το σάβανο του Τορίνου έχει αποσυνδεθεί σε μερικές περιπτώσεις ως μεσαιωνική πλαστογραφία», λέει ο Cargill. «Είναι μέρος ενός ευρύτερου φαινομένου που υπήρχε από τότε που ο ίδιος ο Ιησούς, προσπαθώντας να αποκτήσει και, αν δεν μπορούν να αποκτηθούν, να παράγει αντικείμενα που αποτελούν μέρος του σώματος, της ζωής και της διακονίας του Ιησού, νομιμοποιώντας την ύπαρξή του και τους ισχυρισμούς που έγιναν γι’ αυτόν, ή σε ορισμένες περιπτώσεις, αξιοποιώντας τις θαυματουργές δυνάμεις του».

Τι μπορεί να μας πει η έρευνα και η επιστήμη για τον Ιησού

Το 2001, ο συνταξιούχος ιατρικός καλλιτέχνης Richard Neave ηγήθηκε μιας ομάδας ισραηλινών και βρετανών ιατροδικαστικών ανθρωπολόγων και προγραμματιστών υπολογιστών στη δημιουργία μιας νέας εικόνας του Ιησού, βασισμένο σε ένα ισραηλινό κρανίο που χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ. Χ. έμοιαζε τότε. Αν και κανείς δεν ισχυρίζεται ότι είναι μια ακριβής ανακατασκευή τού πώς έμοιαζε ο ίδιος ο Ιησούς, οι μελετητές θεωρούν αυτήν την εικόνα – ύψους περίπου 5 ποδιών, με πιο σκούρο δέρμα, σκούρα μάτια και πιο κοντά, σγουρά μαλλιά – ως πιο ακριβή από πολλές καλλιτεχνικές απεικονίσεις του Γιου του Θεού.

Στο βιβλίο του 2018 «Πώς έμοιαζε ο Ιησούς;» ο Τέιλορ χρησιμοποίησε αρχαιολογικά κατάλοιπα, ιστορικά κείμενα και αρχαία αιγυπτιακή ταφική τέχνη για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι, όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι στην Ιουδαία και την Αίγυπτο εκείνη την εποχή, ο Ιησούς πιθανότατα είχε καστανά μάτια, σκούρα καστανά έως μαύρα μαλλιά και καφέ ελιάς. Μπορεί να έχει μετρηθεί περίπου 1,66 cm ύψος, το μέσο ύψος του ανθρώπου εκείνη τη στιγμή. «Πώς μοιάζει ο Ιησούς 2000 χρόνια μετά;» αναρωτιέται και ισχυρίζεται πως πιθανότατα δεν είχε γαλάζια μάτια ούτε και ξανθά μαλλιά».