“Οι επιστήμονες αναφέρουν ότι η καλύτερη μουσική είναι εκείνη χωρίς στίχους, καθώς τα λόγια ενός τραγουδιού μπορεί να προκαλέσουν συναισθηματική φόρτιση στο άτομο”

Η μουσικοθεραπεία είναι μια θεραπευτική με τη βοήθεια της μουσικής και των ήχων. Είναι θα λέγαμε μια διαλογική μορφή επικοινωνίας μέσω των ήχων και της μουσικής. Κατά τη μουσικοθεραπευτική διαδικασία τα άτομα μπορούν να εκφράσουν και να επεξεργασθούν συναισθήματα μέσω της μουσικής, να διευρύνουν τις εμπειρίες και την αυτογνωσία τους, να βελτιώσουν την κοινωνικότητα τους και να αξιοποιήσουν τη δημιουργικότητά τους. Εστιάζει στην επαναφορά, διατήρηση και προαγωγή της ψυχικής, σωματικής και πνευματικής υγείας.

Η μουσικοθεραπεία απευθύνεται σε ενήλικες, εφήβους και παιδιά, εφαρμόζεται σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο και σε οποιαδήποτε ψυχοσωματική κατάσταση. Διαρκεί 45 με 50 λεπτά. Ενδεικτικά, οι μουσικοθεραπευτές αναλαμβάνουν περιπτώσεις όπως:

  • Ανάπτυξη προσωπικότητας
  • Συναισθηματικές / αγχώδεις διαταραχές
  • Κατάθλιψη
  • Ψυχοσωματικές διαταραχές
  • Ψυχιατρικές παθήσεις
  • Αναπτυξιακές διαταραχές (νοητική στέρηση, αυτισμός κ.λ.π.)
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Ογκολογία
  • Νευρολογικές παθήσεις
  • Αποκατάσταση – κοινωνικήν επανένταξη (ιατρική – ψυχιατρική)
  • Γυναικολογία (εγκυμοσύνη κ.λ.π.)
  • Απεξάρτηση
  • Γεροντολογία
  • Παιδιατρική

Επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι η μουσική μπορεί όντως να αλλάξει τη διάθεσή μας, ακόμα και να μας βοηθήσει να συγκεντρωθούμε.

Η μουσική επιδρά στον εγκέφαλο, ενισχύει τη διάθεση, αυξάνει τη συγκέντρωση, την αντοχή, χρησιμοποιείται ως μέσον επικοινωνίας και έκφρασης και βοηθά για καλύτερη πνευματική υγεία και αποβολή του στρες.

Πώς λειτουργεί:

Ένας μουσικοθεραπευτής μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα στάδια της μουσικής με θεαματικά αποτελέσματα για την ψυχολογία και την καλή συναισθηματική σου κατάσταση:

  1. Τραγούδι : Βελτίωση άρθρωσης, απόκτηση ρυθμού και ελέγχου της αναπνοής. Επί πλέον, όταν κάποιος τραγουδά μέσα σε μία ομάδα μπορεί να βελτιώσει τις κοινωνικές του δεξιότητες. Το τραγούδι άλλωστε έχει τη δυνατότητα να μετριάσει το άγχος και τον φόβο της καθημερινότητας.
  2. Μουσικά όργανα : Ενισχύουν την προσοχή και τη συνεργασία. Δημιουργούνται επίσης ευχάριστα συναισθήματα ευεξίας και αυτοπεποίθησης.
  3. Ρυθμός : Οι ασκήσεις για την ανάπτυξη ρυθμού και παλμού θα βοηθήσουν την κίνηση, την ευελιξία και την ισορροπία. Ο μουσικός παλμός είναι πολύ σημαντικός για τη σωστή εγκεφαλική λειτουργία. Με τις κατάλληλες ασκήσεις μπορούν να βοηθηθούν άτομα με δυσκολία έκφρασης και κλειστούς χαρακτήρες  με τάσεις απομόνωσης.
  4. Σύνθεση/συγγραφή: Διευκολύνει ιδέες, συναισθήματα και εμπειρίες να βγουν στην επιφάναια. Επιπλέον, η συγγραφή επιτρέπει στους ανθρώπους να εκφρασθούν με ιδέες που μπορεί να είναι κοινωνικά μη αποδεκτές, βοηθώντας τους έτσι να αισθανθούν παράλληλα μέρος μιας ομάδας ή ενός οργανισμού.
  5. Μουσική : Ακούγοντας μουσική, αυτό και μόνο ενισχύει τη μνήμη και τη συγκέντρωση. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η μουσική βοηθά τις εγκύους να έρθουν πιο κοντά στο έμβρυο.

Προσοχή: Η μουσικοθεραπεία δεν είναι μια άλλου είδους μορφή εκμάθησης μουσικής. Αν και είναι καλό να έχει κάποιος βασικές μουσικές δεξιότητες, αυτό είναι δευτερεύον σε ό,τι έχει να κάνει με τον σκοπό της θεραπείας.

 

Ζαφειρία Κανελλοπούλου