Το δακτυλικό αποτύπωμα του Μικελάντζελο βρέθηκε στο ισχίο αγάλματος

Ενα κέρινο άγαλμα 500 ετών που αποδίδεται στον Μιχαήλ Αγγελο μπορεί να περιέχει το δακτυλικό αποτύπωμα του διάσημου καλλιτέχνη της Αναγέννησης, σύμφωνα με νέα ανάλυση.

Αναφέρεται ότι ο Μικελάντζελο χάραξε αυτό το κέρινο ομοίωμα που ονομάζεται “The Slave” τον 16ο αιώνα.C: Μουσείο Victoria and Albert/BBC Two.

Σύμφωνα με την πρόσφατη κυκλοφορία του BBC Two για τη νέα σεζόν του «Secrets of the Museum», η οποία περιλαμβάνει επίσης το αγαλματίδιο, το κέρινο άγαλμα του Michelangelo βρίσκεται στη Βασιλική του Πέτρου, σύμφωνα με πληροφορίες, δημιούργησε ως προκαταρκτικό έργο ενός μεγαλύτερου αγάλματος που είχε σχεδιάσει. Ωστόσο, το μεγαλύτερο άγαλμα δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και αυτό το ειδώλιο ανήκει τώρα στο Μουσείο «Victoria and Albert» στο Λονδίνο.

Το κέρινο ειδώλιο που ονομάστηκε «The Slave» εκτέθηκε στο μουσείο, αλλά οι επιμελητές το μετέφεραν από μια γκαλερί πολυτελείας σε πιο δροσερό χώρο αποθήκευσης κατά την ασυνήθιστα ζεστή άνοιξη του 2020, όταν το μουσείο έκλεισε προσωρινά κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 Ε Πέντε μήνες αργότερα, οι επιμελητές έλεγξαν το αγαλματίδιο στην αποθήκη και παρατήρησαν ένα άγνωστο δακτυλικό αποτύπωμα στο άγαλμα.

Ισως η αλλαγή θερμοκρασίας και υγρασίας άλλαξε τη σύνθεση του κεριού του ειδωλίου, κάνοντας το δακτυλικό αποτύπωμα πιο αισθητό, λένε οι μελετητές τέχνης. Υποθέτοντας ότι ο Μιχαήλ Αγγελος έφτιαξε το άγαλμα, είναι πιθανό το δακτυλικό αποτύπωμα να του ανήκε.

Ο Peta Motture, ανώτερος επιμελητής του V&A, προέβη σε μια δήλωση: «Είναι μια συναρπαστική πιθανότητα να βρεθεί σήμερα ένα από τα ίχνη του Michelangelo. Τέτοια ίχνη υποδηλώνουν τη φυσική παρουσία της δημιουργικής διαδικασίας ενός καλλιτέχνη. Εκεί που το μυαλό και το χέρι κάπως ενώνονται» λέει.

Ο Μόττουρ είπε ότι ο Μικελάντζελο κατέστρεψε τα περισσότερα κεριά του πριν πεθάνει. Στην πραγματικότητα, λίγο πριν πεθάνει στη Ρώμη το 1564, σε ηλικία 88 ετών, ο Μιχαήλ Αγγελος έκαψε πολλά από τα σχέδια και τα χαρτιά του στη φωτιά. Εκαψε επίσης άλλα σχέδια το 1518. Δεν είναι γνωστό γιατί διέταξε να καούν τα έργα του, αλλά ο βιογράφος της Αναγέννησης Giorgio Vasari σημειώνει ότι ο Michelangelo δεν ήθελε οι άνθρωποι να γνωρίζουν τη μεγάλη προσπάθεια που έκανε στο έργο του, καθώς ήθελε να εμφανιστεί ως ιδιοφυΐα του οποίου το έργο ήταν τέλειο. Ισως πάλι ήθελε να κάψει τη δουλειά του για να αποτρέψει τη λογοκλοπή.

Μεγαλύτερη όψη του δακτυλικού αποτυπώματος στο σώμα της φιγούρας. Α: Μουσείο Victoria and Albert/BBC Two

Επειδή μεγάλο μέρος του έργου του Μικελάντζελο έχει καταστραφεί, «ένα δακτυλικό αποτύπωμα μπορεί να προσφέρει άμεση σύνδεση με τον καλλιτέχνη», λέει ο Μόττουρ.

Ωστόσο, πολλά από τα αριστουργήματα του Μιχαήλ Αγγελου εκτίθενται στο κοινό, συμπεριλαμβανομένων ζωγραφικών έργων στην Καπέλα Σιξτίνα και γλυπτά του Πιέτα και του Ντέιβιντ.

Στη Φλωρεντία της Ιταλίας, μεταξύ 1516 και 1519, ο Μιχαήλ Αγγελος έφτιαξε ένα ειδώλιο ύψους 17,6 εκατοστών με δακτυλικό αποτύπωμα. Αργότερα χρησιμοποίησε αυτό το ειδώλιο ως πρότυπο για ένα ημιτελές ειδώλιο που ονομάζεται “Young Slave”. Αυτό το μεγαλύτερο άγαλμα, σχεδιάστηκε για τον τάφο του Ιούλιου. Ο σχεδιασμός του τάφου του πάπα άλλαξε αργότερα, σύμφωνα με το V&A, και έτσι το ημιτελές γλυπτό, με μερικές διαφορές από το προηγούμενο μοντέλο, εκτίθεται τώρα στην γκαλερί Accademia της Φλωρεντίας.

Το «Slave» αγοράστηκε από το Μουσείο Καλλωπιστικών Τεχνών στο Marlborough House, το οποίο αργότερα έγινε το V&A, το 1854. Το 1924, ένας επισκέπτης έριξε το αγαλματίδιο στο έδαφος και διαμέλισε τα μέλη του. Η Victoria Oakley, συντηρήτρια στο V&A, είπε ότι το μουσείο έβαλε προσεκτικά τα κομμάτια και έκανε μια «αρκετά εκπληκτική δουλειά επισκευής». Αλλά μετά το ατύχημα, πρόσθετα που ο καλλιτέχνης είχε εμποτίσει, πιθανώς από τον Μιχαήλ Αγγελο, άρχισαν να διαρρέουν, δημιουργώντας ένα σκοτεινό σημείο στην επιφάνεια, είπε.

Για να ελέγξουν αν το δακτυλικό αποτύπωμα ή το αποτύπωμα στο πίσω μέρος του ειδωλίου είναι όντως του Μικελάντζελο, το προσωπικό της V&A σχεδιάζει να το συγκρίνει με το δακτυλικό αποτύπωμα σε ένα γλυπτό από τερακότα του 1530 που ονομάζεται «Οι δύο παλαιστές», το οποίο είναι γνωστό ότι έχει δακτυλικά αποτυπώματα από τον Μιχαήλ Αγγελο.