Ανησυχείτε για το τι ξοδεύετε στο supermarket τώρα που ο οικονομικός σας προϋπολογισμός για βασικά διατροφικά αγαθά έχει μειωθεί λόγω κρίσης; Προσπαθείτε να εξοικονομήσετε όσο περισσότερα μπορείτε;

Το να μαγειρεύεται στο σπίτι, σας εξοικονομεί αρκετά χρήματα και φυσικά σας παρέχει πιο υγιεινό φαγητό σε σύγκριση με αυτό που θα τρώγατε έξω. Ωστόσο προϋποθέτει μία μικρή οργάνωση και βασικές ικανότητες μαγειρικής.

Παρακάτω ακολουθούν 10 δοκιμασμένες συμβουλές που μπορούν να σας βοηθήσουν να εξοικονομήστε χρόνο και χρήμα!

1. Οργανώστε τα γεύματά σας

Γράψτε μία λίστα για όλα τα γεύματα τις εβδομάδας ( ή τουλάχιστον για τις επόμενες 2-3 μέρες) και ακολουθήστε τη.

2. «Χαμηλώστε τη φωτιά»

Χρησιμοποιήστε όλες τις μαγειρικές συμβουλές της γιαγιά σας για το αργό και μεθοδικό μαγείρεμα. Το ήξερες ότι τα πιο φθηνά κομμάτια από το κρέας που αγοράζουμε είναι συνήθως πιο εύγεστα αλλά και πιο σκληρά από τα κομμάτια που είναι πιο ακριβά. Για αυτό άλλωστε και το αργό μαγείρεμα είναι καλύτερο, μιας και βελτιώνει τη γεύση και κάνει το κρέας πιο μαλακό.

3. Μειώστε το φαγητό που πετάτε.

Μην αγοράζετε περισσότερο φαγητό από αυτό που τελικά χρησιμοποιείτε! Έχει βρεθεί ότι περίπου το 25% από το φαγητό που αγοράζουμε καταλήγει στα σκουπίδια. Αυτό είναι τεράστιο ποσοστό και τεράστια απώλεια χρημάτων.

4. Χρησιμοποιείστε το ψυγείο σας!

Η κατάψυξη είναι ο καλύτερος τρόπος να αποθηκεύσετε το φαγητό σας, χωρίς αυτό να χάνει σημαντικά από τα θρεπτικά συστατικά. Καταψύξτε το ψωμί μέχρι να το χρειαστείτε ακόμη και μαγειρεμένο φαγητό που έχει περισσέψει, για εκείνες τις νύχτες που γυρνάτε κατάκοποι από τη δουλειά και απλά δεν θέλετε να μαγειρέψετε!

5. Χρησιμοποιείστε πουλερικά ή κρέας σε περισσότερες συνταγές.

Το κρέας και τα πουλερικά συνήθως είναι τα πιο ακριβά από τα τρόφιμα που αγοράζουμε εβδομαδιαία και συνήθως αυτά που ανεβάζουν και το λογαριασμό μας, ωστόσο είναι απαραίτητα στη διατροφή μας και σημαντικές πηγές πρωτεϊνης, σιδήρου και ψευδαργύρου. Χρησιμοποιείστε μικρές ποσότητες από αυτά σε ρύζι ή ζυμαρικά και διατηρήστε το για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα:

  • Φτιάξτε μια σάλτσα με κιμά
  • Ανακατέψτε λίγο κρέας/πουλερικά με όσπρια
  • Φτιάξτε μικρή ποσότητα από κρέας ή πουλερικά στη κατσαρόλα με λαχανικά

5. Ελέγχετε για τις τιμές

Συγκρίνετε τιμές και προσέχετε τις τιμές των προϊόντων που αγοράζετε όταν είναι σε προσφορά. Συνήθως προϊόντα με μη γνωστές ετικέτες είναι πιο φθηνά αλλά ποτέ μην τα αγοράζετε αν δεν ελέγχετε την ποιότητά τους. Μην αγοράζετε ποτέ προϊόντα σε προσφορά παρά μόνο αν είναι πραγματικά ευκαιρία.

6. Αγοράστε προϊόντα «χύμα»

… ή αγοράστε τη μεγαλύτερη συσκευασία, αλλά μόνο σε περίπτωση που το έχετε ανάγκη, πρόκειται να το χρησιμοποιήσετε όλο ή σε περίπτωση που έχει μεγάλη χρονική διάρκεια κατανάλωσης. Ωστόσο προσέξτε, συγκρίνετε τις τιμές των μεγάλων συσκευασιών με τις μικρότερες. Μερικές φορές η μεγαλύτερες συσκευασίες είναι αδικαιολόγητα ακριβότερες.

7. Προσπεράστε αυτό το διάδρομο!

Αν δεν χρειάζεστε κάποιο τρόφιμο από αυτό το διάδρομο- προσπεράστε τον! Αυτό συνήθως ισχύει για τους διαδρόμους με τα αναψυκτικά και τα γλυκά!

8. Αγοράστε φρούτα και λαχανικά εποχής!

Τα φρούτα είναι ακριβά , συνήθως όταν δεν είναι της εποχής!. Το φθινόπωρο, τα αχλάδια και τα σταφύλια είναι πιο φθηνά, ενώ τα πορτοκάλια, μανταρίνια και γκρέιπφρουτ είναι προτιμότερο να τα αγοράζετε το χειμώνα. Προτιμήστε τις λαϊκές αγορές γιατί εκεί θα βρείτε φρούτα και λαχανικά εποχής, και στηρίξτε τους εγχώριους παραγωγούς.

9. Μην ξεχνάτε τη λίστα σας.

Μια λίστα για το σούπερ μάρκετ είναι εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος. Επίσης σας προστατεύει από άχρηστες αγορές που συνήθως δεν είναι καλές ούτε για την υγεία σας αλλά και ούτε και για το πορτοφόλι σας. Κρατήστε ένα σημειωματάριο κολλημένο στο ψυγείο σας, έτσι ώστε να σημειώνετε άμεσα ό,τι σας λείπει!.

10. Εχετε πάντα…

Φροντίστε πάντα να έχετε στοκ στο ντουλάπι της κουζίνας σας από τα παρακάτω οικονομικά προϊόντα, έτσι ώστε να έχετε περισσότερη ποικιλία και γεύση στα γεύματά σας.

  • Ζυμαρικά , noodles – σε διάφορα μεγέθη
  • Ρύζι – διαφόρων τύπων (basmati, μακρύκοκο, μαύρο κ. α. )
  • Πατάτες
  • Κονσέρβες τόνου, σολομού ή σαρδέλας
  • Δημητριακά πρωινού είναι καλές αγορές και σας εξασφαλίζουν ένα υγιεινό πρωινό και ένα γευστικό σνακ με γάλα
  • Βρώμη
  • Φακές και φασόλια
  • Κατεψυγμένα φασολάκια, σπανάκι, αρακά, καλαμπόκι
  • Φρούτα αποξηραμένα ή σε κονσέρβα (αλλά σε χυμό και όχι σε σιρόπι)
  • Μπαχαρικά και αποξηραμένα βότανα
  • Ελαιόλαδο

Κατερίνα Βάμβουκα
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
Απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Msc Δημόσιας Υγείας, Ιατρική Σχολή Κρήτης
Ταμίας Πανελλήνιου Διαιτολογικού Συλλόγου
Αγ. Παρασκευής 30, Χαλάνδρι
Τηλ. 210-6894690
Κιν. 6945131701
Ε-mail: [email protected]